Tram

Uit Mechelen Mapt, het vrije naslagwerk over Mechelen
Naar navigatie springenNaar zoeken springen

Paardentram1.jpg

De Paardentram rijdt weer uit in Mechelen


Translation Sjabloon:Begin

Beschrijving

Luk Perdieus en de mensen van Koetsbedrijf Delissen

In April 2007 geen Aprilse Grillen, maar Hoogzomer. En dus is het Toeristisch Seizoen vroeg begonnen. Een van de onderdelen om het Toerisme in Mechelen te promoten is de Paardentram.

In de zomermaanden rijden er door Mechelen 2 paardentrams. Geregeld zien Mechelaars en toeristen een rode of een gele oude tram door de Binnenstad rijden, getrokken door een koppel prachtige paarden. Hiermee kunnen zij op een aangename manier de binnenstad van Mechelen verkennen.

In 2007 werd de licentie voor de rondritten gegeven aan een Koetsenbedrijf uit de gemeente Kontich. De mensen van Koetsenbedrijf Eddy Delissen verzorgen gedurende de hele zomer de rondritten.

Dit Koetsenbedrijf uit Kontich verzorgt niet alleen rondritten door de Stad, maar kan ook ingeschakeld worden voor Huwelijken, Jubilea, publiciteit, allerhande ceremonies en restaureren ook koetsen in hun eigen werkhuis.

De patron en zijn medewerker werden ooit op foto vastgelegd door Luk Perdieus, de auteur van Het Grote Smoelenboek.

De Tram in Mechelen

De StoomTram tussen Mechelen en Heist-op-den-Berg

De komst van de Moderne Tijden lieten ook op het vlak van Transport Mechelen niet ongemoeid. Sedert 27 juni 1887 verbond de Stoomtram Mechelen met Heist-op-den-Berg. Het was een tramlijn met een spoorwijdte van 1067 mm (tot ca.1919) omdat men in het begin hoopte de tramlijn te kunnen laten aansluiten op de Nederlandse Spoor. Na de Eerste Wereldoorlog werd de spoorwijdte aangepast naar 1000 mm, het zogeheten Meterspoor, zoals in de meeste andere delen van ons land. Deze Buurttram werd tot 1890 uitgebaat door de S.A. pour l'Exploitation de chemin de fer vicinaux. Tot 1920 verzorgde Kempische Stoomtram Maatschappij, met zetel in Heist-op-den-Berg, de lijn en daarna de N.M.V.B. De tram passeerde door Beerzel Dorp via de Hoogstraat en de Heistsesteenweg. Er waren haltes onder meer bij Den Dries, in het Dorp en aan De Kroon. De halteplaatsen werden destijds uitsluitend in het Frans aangeduid met Arrêt du Train. In 1914, op een woensdag tijdens de Juli-Kermis, heeft zich in Beerzel een groot ongeval voorgedaan met de tram. Dat gebeurde toen deze de bocht nam om vanuit de Hoogstraat naar het Kerkplein te rijden. De tram reed in op een kar die een Kermisorgel vervoerde. De tramrails zijn trouwens op die plaats meerdere keren verlegd omdat de tram niet altijd goed zijn draai kon halen...

Voor de basisinvestering voor de tram was vrijwel geen interesse geweest vanuit privegroepen, alleen in Landbouwlijnen. Van Lijnen, zoals die van Mechelen naar Heist, kochten enkele Pastoors een aantal aandelen. Alle lijnen konden er alleen maar komen dank zij de financiële participatie van de Gemeenten, de Provincies en de Staat. Het pendelen werd aangemoedigd én sterk gesteund door de Clerus. Hiermee kon de werkzoekende landarbeider immers wel naar de fabriek in de stad, maar zonder dat hij daar de nefaste gevolgen van de Socialistische Propaganda zou ondergaan. Dat Religieus Gezondheidsstandpunt werd verder aangekleed met de boodschap dat deze arbeider nog een stukje grond kon blijven bewerken, zodat zijn gezin goed gevoed zou zijn. Om die pendel extra aantrekkelijk te maken werd het systeem van goedkope arbeidersabonnementen ingevoerd. Naast die pendelbevordering zocht men met de uitbouw van een Tramnet ook de uitvoer van landbouwproducten te bevorderen, zeker al naar de dichtsbijzijnde grote stad. Maar de Boerinnen bleven echter nog lang te voet met een kruiwagen vol groenten en boter naar de Markt in Mechelen trekken omdat een rit met de Stoomtram te duur was. Een tramreisje naar de Markt in Mechelen kostte op zaterdag 30 cent, want op die dag kreeg men Vermindering. Op 31 juli 1935 reed de Reizigersstoomtram voor het laatst. Daarna volgde de Elektrische Tram (Een grote gele Boerentram met een Conducteur die vrolijk op een Koperen Toeter blies. Nog later, op 30 april 1957, werd de Tram vervangen door Bussen. De Tramconducteurs werden omgeschoold tot Buschauffeurs.

Tramlijnen in Mechelen (Spoorwijdte : 1000 mm)

Stadslijnen

Traject Opening Electrificatie Sluiting
Station - Schietbaan 25.06.1913 25.06.1913 ca. 1953
Station - Pasbrug 18.11.1913 18.11.1913 28.02.1953
Andere stadslijnen vanaf 01.11.1932 vanaf 01.11.1932 tot 28.02.1953

Regionale Lijnen

Traject Opening Electrificatie Sluiting
Mechelen station - Mechelen Nekkerspoel 17.01.1911 02.08.1931 01.06.1957
Mechelen Nekkerspoel - Mechelen Pasbrug 27.06.1887 02.08.1931 01.06.1957
Mechelen Pasbrug - O.L.V.Waver 27.06.1887 31.07.1932 30.04.1957

Adres/Contact

  • Koetsenbedrijf Eddy Delissen
  • Keizershoek 44a
  • 2550 Kontich
  • Tel : 03 / 457 61 93 - 0475 / 28 01 68
  • Fax : 03 / 458 17 67
  • e-Mail : [email protected]

Externe Links