Station Mechelen: verschil tussen versies

Uit Mechelen Mapt, het vrije naslagwerk over Mechelen
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
k (cat:Vervoer -cat:Openbaar vervoer (wordt best afgeschaft, een teveel aan categorieën maakt zoeken te moeilijk))
k (→‎Geschiedenis: update)
Regel 6: Regel 6:
 
==Geschiedenis==
 
==Geschiedenis==
 
'''De Mijlpaal'''
 
'''De Mijlpaal'''
:''Hoofdartikel: [[De Mijlpaal]]''
+
:''Hoofdartikels: [[De Mijlpaal]]''
Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de [[Leuvense vaart]]. De brug (niet de huidige Vierendeelsbruggen) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De Mijlpaal, vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station.
+
Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de [[Leuvense vaart]]. De brug (niet de huidige Vierendeelsbruggen) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De Mijlpaal, vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station; er werd ook een museum naar genoemd.
   
 
Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toekomstig spoorwegennet. Een stervormig net zou dat extra accentueren: zuidwaarts naar Brussel en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik en de Oostkantons. Het Arsenaal, de landelijke werkplaats van de NMBS bevestigt dat Mechelen nog steeds een belangrijke en centrale functie heeft in België.
 
Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toekomstig spoorwegennet. Een stervormig net zou dat extra accentueren: zuidwaarts naar Brussel en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik en de Oostkantons. Het Arsenaal, de landelijke werkplaats van de NMBS bevestigt dat Mechelen nog steeds een belangrijke en centrale functie heeft in België.
Regel 18: Regel 18:
   
 
Er bestaan plannen om het station af te breken en tegen 2021 moet het nieuwe station operationeel zijn. Deze enorme investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite.
 
Er bestaan plannen om het station af te breken en tegen 2021 moet het nieuwe station operationeel zijn. Deze enorme investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite.
  +
 
 
==Adres==
 
==Adres==
 
'''Station NMBS''' - [[Koning Albertplein]] 2 - 2800 Mechelen
 
'''Station NMBS''' - [[Koning Albertplein]] 2 - 2800 Mechelen

Versie van 25 jun 2013 08:02

English.gif Mechelen's railway station.
Het Mechelse spoorwegstation aan het Koning Albertplein
Voorstelling van de
nieuwe stationsomgeving,
Kunstmarkt 2011

Het spoorwegstation op het Koning Albertplein is het grote station van Mechelen. Duizenden reizigers maken dagelijks gebruik van de 10 sporen die het station telt. In de gang met toegang tot de sporen zijn snacks en broodjes te verkrijgen. Buitendeurs en binnendeurs aan beide uitgangen kunnen fietsen gestald worden. Het kleinere station in Mechelen is Station Nekkerspoel.

Geschiedenis

De Mijlpaal

Hoofdartikels: De Mijlpaal

Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de Leuvense vaart. De brug (niet de huidige Vierendeelsbruggen) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De Mijlpaal, vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station; er werd ook een museum naar genoemd.

Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toekomstig spoorwegennet. Een stervormig net zou dat extra accentueren: zuidwaarts naar Brussel en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik en de Oostkantons. Het Arsenaal, de landelijke werkplaats van de NMBS bevestigt dat Mechelen nog steeds een belangrijke en centrale functie heeft in België.

De Expokoorts

In 1837 werd het eerste station opgetrokken. Het was een simpel neoclassicistisch gebouw dat werd gesloopt in 1855. Dit station werd vervangen door een imposant eclectisch gebouw met ijzeren spanten, volgens de plannen van de Brusselse architect Charles-Emile Janlet in 1888. Een grote beglaasde hal (die zelfs groter was dan het huidige centraalstation van Antwerpen) met ijzeren spanten overspande vijf sporen met drie perrons. Dit station werd getroffen door een luchtbombardement in 1944. De constructie werd uiteindelijk terug afgebroken in de periode 1958-1960 op vraag van de burgemeester. De man wilde namelijk een stuk wereldtentoonstelling van 1958 in Mechelen brengen door het gebouw te vervangen door een moderne constructie in Expostijl, ontworpen door architect Van Meerbeeck en uiteindelijk voltooid in 1959. Dit is het gebouw dat er vandaag de dag staat. Het is puur functioneel wat de stijl betreft: het gebouw heeft doorgaans rechthoekige vormen en eentonige patronen. Ook de combinatie van gordijngevels en zichtbaar beton is niet onopvallend.

De nabije toekomst

Er bestaan plannen om het station af te breken en tegen 2021 moet het nieuwe station operationeel zijn. Deze enorme investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite.

Adres

Station NMBS - Koning Albertplein 2 - 2800 Mechelen

Bron

  • Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen deel 9n, pp 278 e.v.
  • Malines Jadis & Aujourd'hui, pp 48 e.v.

Externe Links

Galerij

<googlemap version="0.9" lat="51.01802" lon="4.483817" zoom="16" width="300" height="300"> (S) 51.017655, 4.483054 Mechelen Centraalstation </googlemap>

Filmlink